Hvordan beregne størrelsen på en rektangulær ventilasjonskanal for 150 rør?

Galina
1
svaret
647
besøk

God ettermiddag Si meg, vær snill, hvis prosjektet mitt har en ventilasjonskanal med en diameter på 150 mm, så hvilken størrelse kan jeg installere en rektangulær ventilasjonskanal? Fant 204 * 60 med overgangen til røret 150. Men er det egnet til å erstatte 150 rør? Takk skal du ha!

Besøkendes kommentarer
  1. ekspert
    Alexey Dedyulin
    ekspert

Hallo Ved beregning bør man gå videre fra tilsvarende diameter, d.v.s. kanalens diameter med et tverrsnitt i form av en sirkel, der friksjonstapet er lik den tilsvarende verdien i kanalen med rektangulært tverrsnitt med samme lengde.

Den ekvivalente diameteren for et rektangulært snitt beregnes som følger: De = 1,30 x ((204 x 60) 0,625) / (204 + 60) 0,25) = 150, hvor De er den ekvivalente diameteren i mm.

Dette betyr at den runde kanalen har et seksjonsareal som er mindre enn den tilsvarende parameteren til kanalen med en seksjon i form av et rektangel med en tilsvarende diameter. Gitt at tverrsnittsarealene - runde og rektangulære, er like, bør omkretsen av den rektangulære seksjonen være større enn omkretsen:

1. Verdien av omkretsen: 204 x 2 + 60 x 2 = 528 mm;
    2. Omkrets: 2 x π x R = 2 x 3,14 x 75 = 471 mm.

Som du ser er ikke betingelsen oppfylt, derfor kan ikke kanalen 204 x 60 erstatte et rør med en diameter på 150.

Kanskje vil du være nyttig denne artikkelenhvor du finner formler og eksempler på beregninger på dem.
    Hvis den tilsvarende diameteren er kjent, kan du uten beregning finne sidene av den rektangulære kanalen i henhold til tabellen som er vedlagt nedenfor.

Vedlagte bilder:
Legg til en kommentar

bassenger

pumper

varmer