Hoe bereken ik de maat van een rechthoekig ventilatiekanaal voor 150 buizen?

Galina
1
het antwoord
647
weergaven

Goedemiddag Vertel me alsjeblieft, als mijn project een ventilatiekanaal heeft met een diameter van 150 mm, hoe groot kan ik dan een rechthoekig ventilatiekanaal installeren? 204 * 60 gevonden met de overgang naar de pijp 150. Maar is het geschikt om 150 pijpen te vervangen? Dank je wel!

Bezoekers Reacties
  1. Deskundige
    Alexey Dedyulin
    Deskundige

Hallo. Bij het berekenen moet men uitgaan van de equivalente diameter, d.w.z. de diameter van het kanaal met een doorsnede in de vorm van een cirkel, waarbij het wrijvingsverlies gelijk is aan de overeenkomstige waarde in het kanaal met rechthoekige doorsnede met dezelfde lengte.

De equivalente diameter voor een rechthoekige doorsnede wordt als volgt berekend: De = 1,30 x ((204 x 60) 0,625) / (204 + 60) 0,25) = 150, waarbij De de equivalente diameter in mm is.

Dit betekent dat het ronde kanaal een doorsnedeoppervlak heeft dat kleiner is dan de overeenkomstige parameter van het kanaal met een doorsnede in de vorm van een rechthoek met een equivalente diameter. Aangezien de dwarsdoorsnedeoppervlakken - rond en rechthoekig, gelijk zijn, moet de omtrek van de rechthoekige doorsnede groter zijn dan de omtrek:

1. De waarde van de omtrek: 204 x 2 + 60 x 2 = 528 mm;
    2. Omtrek: 2 x π x R = 2 x 3,14 x 75 = 471 mm.

Zoals u kunt zien, is niet aan de voorwaarde voldaan, daarom kan het kanaal 204 x 60 een buis met een diameter van 150 niet vervangen.

Misschien ben je nuttig dit artikelwaar u formules en voorbeelden van berekeningen kunt vinden.
    Als de equivalente diameter bekend is, kunt u zonder berekening de zijkanten van het rechthoekige kanaal vinden volgens de onderstaande tabel.

Bijgevoegde foto's:
Voeg een opmerking toe

Zwembaden

Pompen

Verwarmend