Hur rengör jag förvaringspannan Electrolux EWH 100 Magnum?
God eftermiddag I ett privat hus är en lagringspanna "Electrolux", modell "EWH 100 Magnum" installerad. Drivs för sjätte året, rengörs aldrig.
För rengöring tappade jag vattnet i enlighet med anvisningarna, det vill säga, jag öppnade varmvattenkranen, stängde den kalla och öppnade sedan säkerhetsventilen. Totalt rann mycket vatten: 2 liter från kranen och en liter från ventilen. Varför? När allt kommer omkring är pannan 100 liter.
Skruva ut tio gjorde det inte. Berätta vad jag ska göra. Tack
Besökarkommentarer
Lägg till en kommentar
Välkommen! Konstruktionen för de flesta vattenvärmare, inklusive Electrolux, är sådan att när enheten är korrekt ansluten till vattentillförseln kan endast en del av vätskan som är i röret med varmt vatten tömmas. Detta för att skydda pannan mot onödigt dränering.
Faktum är att moderna vattenvärmare är konstruerade för konstant närvaro av vatten i tanken. Även med lång tomgång måste vattnet vara i tanken! Detta är nödvändigt för att skydda värmaren mot damm och förhindra korrosion (rost verkar snabbare vid växlande vatten-luftläge än när den ständigt är i vattnet).
Rengöringsförfarandet inkluderar inte en fullständig avlopp. Tömning kan endast behövas vid reparationsarbeten, till exempel vid byte av värmare. Tillverkaren "Electrolux" förbjuder kategoriskt att rengöra värmeelementen.