Hvordan beregnes størrelsen på en rektangulær ventilationskanal til 150 rør?
God eftermiddag Fortæl mig, hvis mit projekt har en ventilationskanal med en diameter på 150 mm, så hvilken størrelse kan jeg installere en rektangulær ventilationskanal? Fundet 204 * 60 med overgangen til røret 150. Men er det velegnet til udskiftning af 150 rør? Tak!
Besøgende kommentarer
Tilføj en kommentar
Hej Ved beregning skal man gå videre fra den ækvivalente diameter, dvs. kanalens diameter med et tværsnit i form af en cirkel, hvor friktionstabet er lig med den tilsvarende værdi i kanalen med det rektangulære tværsnit med samme længde.
Den ækvivalente diameter for en rektangulær sektion beregnes som følger: De = 1,30 x ((204 x 60) 0,625) / (204 + 60) 0,25) = 150, hvor De er den ækvivalente diameter i mm.
Dette betyder, at den runde kanal har et sektionsareal, der er mindre end den tilsvarende parameter for kanalen med et afsnit i form af et rektangel med en ækvivalent diameter. I betragtning af at tværsnitsarealerne - runde og rektangulære er lige, skal omkredsen af det rektangulære snit være større end omkredsen:
1. Værdien af omkredsen: 204 x 2 + 60 x 2 = 528 mm;
2. Omkrets: 2 x π x R = 2 x 3,14 x 75 = 471 mm.
Som du kan se, er betingelsen ikke opfyldt, derfor kan kanalen 204 x 60 ikke erstatte et rør med en diameter på 150.
Måske vil du være nyttig denne artikelhvor du finder formler og eksempler på beregninger på dem.
Hvis den ækvivalente diameter er kendt, kan du uden beregning finde siderne på den rektangulære kanal i henhold til nedenstående tabel.